Fettskatt

Angående det "nya" förslaget på en fettskatt så rotade jag igenom min dator för att hitta en 1,5 år gammal, liten åsikt jag plitat ner:

Den sker dagligen, i varje större stad i hela landet, helt öppet inför allas ögon. Barnmisshandeln. På varje snabbmatsrestaurang kan bevittna hur föräldrar beställer skräpmat åt sina redan feta barn. Ingen säger något. Ingen bryr sig. Barnen är glada, fett är gott. Föräldrarna är glada, - "hey jag slipper juh laga mat".

 

Jag undrar: tänker inte dessa föräldrar på att en elvaåring inte rimligtvis ska väga lika mycket som en vuxen människa? Har man inte en tanke på skolgårdens hänsynslösa regler, där den annorlunda står utanför? Blundar man helt föra alla återkommande reportage och artiklar om hur fettman ökar och hur farlig den är? Är dessa föräldrar onda eller bara dumma?

 

Eftersom föräldrarna inte tycks tänka alls vad blir då samhällets och politikernas roll.

 

I Sverige är den vanligaste dödsorsaken hjärt och kärlsjukdomar. Borde man då inte beskatta orsaken till dessa sjukdomar på samma sätt som man beskattar orsaken till lungcancer och alkoholrelaterade sjukdomar? Rökarna betalar i alla fall delvis sin egen sjukvård genom de skatter man helt riktigt ålagt cigaretterna. Kan det då inte vara rimligt att beskatta den feta mat som Svensson så gladeligen smäller i sig..?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0