Integration?

Träffade idag en livs levande sverigedemokrat. Ett minst sagt spännande möte. Jag tycker det är fascinerande hur vissa människor tycks vara helt immuna mot kunskap. Personen i fråga var en liten tant 55+ som tränar på samma sjukgym som underskriven. Hon talade mycket engagerat om hur hemskt det är att spårvagnen ut på Hisingen är helt svart, och om hur dem "babblar sitt jävla apspråk".Jag tänkte ett tag fråga henne om hon tyckte att integrationspolitiken är lyckad och om segregeringen inte alls bidrar till den kriminalitet hon även talade om. Men så slog det mig att det nog inte var någon idé eftersom hon förmodligen inte skulle förstå vad jag menade. Det är inte så att jag tror att sverigedemokrater är dummare än resten av befolkningen men…… eller nej förlåt, det tror jag ju visst.

 

Jag tror att populism uppstår ur sina två föräldrar okunskap/fördomar och frustration/missnöje. Två mycket svåra faktorer att råda bot på. Empirin från dagens möte visade mig hur lite vissa människor vill ta in kunskap. Den lilla tanten förklarade för mig att ”Svartskallarna” kommer med hela sin släkt och bildar gäng och själ som försörjning, för det hade hon minsann sett på TV. Hon var inte ett dugg intresserad av mitt påstående att det är en ganska liten minoritet at alla som kommer till Sverige som livnär sig på stöld.

Att ändra på fördomar och okunskap i samhället är i min menig ett större projekt än att reda ut det missnöje som integrationspolitiken fått till följd. För det är min tro att det är just den som är den bakomliggande faktorn i problemet. Inte att människor som är födda utanför Europa är kriminella till sin natur.

 

Exakt hur man skall komma till rätt med detta mycket svåra problem har jag i och för sig några förslag till men det blir en senare historia. Däremot vill jag ventilera en teori om hur problemet en gång kan ha uppstått.

1965 fattades ett riksdagsbeslut om att massproducera bostäder. Anledningen var den akuta bostadsbristen som rådde i landet. Det fick av sin kvantitet namnet miljonprogrammet, och är det som i dag är förorter som till exempel Tensta, Hammarkullen och Rosengård. Den extremt snabba massproduktionen av mestadels betongkomplex ledde givetvis till att bostäderna inte blev de sexigaste i sitt slag. Allt eftersom åren gått har marknaden fått göra sitt på priserna i landets storstäder och idag ser vi resultatet. Betongkomplexen i förorterna har ett relativt lågt marknadsvärde gentemot byggnader i mer ”fina” och centrala delar av städerna. Självklart blir det då så att när staten skall inkvartera flyktingar blir det inte i Linné, på Södermalm eller Limhamn utan just i det forna miljonprogrammets lokaler. Detta har senar blivit en ond spiral. Självklart finns det andra faktorer som spelar in så som att man troligen vill bo nära sina kära när man kommer till ett främmande land, men jag tror ändå att marknaden kan ha bidragit en del till att starta denna nedåtgående spiral.

Vid det här laget har vi alltså områden med mycket hög procent invånare med utländsk härkomst. Kryddar vi detta med lite svensk smygrasism och främlingsfientlighet så har vi snart områden med mycket hög procent invånare med väldigt låg sysselsättning. Att stå utanför samhället, sakna arbete och utbildning är något som i alla fall hade fått mig frustrerad. Jag bara antar att så har varit fallet i Sveriges segregerade förorter. Det är då i min mening inget jättekonstigt att vissa individer med grupptryck i ryggen börjar visa sitt missnöje med kriminalitet som forum.

 

Kravallerna år 2009 i diverse förorter är ett mycket bra exempel på hur politiskt frustrerade och samhällsföraktande grupper gör sig hörda genom att tillexempel bränna bilar och kasta sten mot räddningspersonal. Idiotiskt javisst, men inte helt oförståligt.

 

Som sagt är detta en svår nöt att knäcka eftersom en gång i tiden samhället sköt sig sjävlt i foten i och med miljonprogrammet. Det kommer krävas långsiktiga lösningar och en total ändring av samhällsstrukturen för att komma till rätta med detta problem. Kanske är det omöjligt? Det är trots allt ett problem som återfinns i nästan alla i-länder.

Jag hoppas dock att vår nuvarande integrationsminister gör ett bättre jobb än Nyamko ”islamofoben” Sabuni. Om man nu får passa på och vara lite fräck.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0