Ännu mera SD

Det har precis varit val i VG-regionen. Det glädjer mig att den rödgröna koalitionen gick så pass bra men det är i mina ögon tråkigt att vi inte fick egen majoritet. Något som känns ännu tråkigare är att SD fick sin eftersträvade roll som vågmästare.

 

Jag var personligen på plats på Sverigedemokraternas valfinal på Kungsportsplatsen i Göteborg för att se om de verkligen hade något att komma med. Jag menar vad har främlingsfientlighet med landstinget att göra?

 

Själklart fick jag svar på tal. ”Moderatorn” för torgmötet Patrik Ehn förklarade att många människor har hört av sig till Sverigedemokraterna och berättat om situationer där vårdtagare inte tillräckligt bra kunnat göra sig förstådd eller förstå läkaren i fråga på grund ut av språkförbistringar. Ehn berättade om ett exempel för att förtydliga vad han menade: ”Låt mig ta ett exempel”. Han borde snarare ha sagt ”Låt mig ta det ända exemplet”. Hans exempel handlar i alla fall om en patient i (jag tror det var) Värmland som blev hemskickad av en läkare för att denne inte förstod hur ont mannen i fråga hade. Patienten dog tre dagar senare i (jag tror det var) hjärtinfarkt.

Ett hemskt exempel, absolut, men vad jag vet även det ända exemplet. Det är för mig även märkligt att så pass många patienter hör av sig till just Sverigedemokraterna när nästan ingen hör av sig till patientnämnden, ditt man bör vända sig i sådana frågor. Ehn menar att kraven på läkarna är alldeles för låga. Kraven på läkarna är att de skall ha klarat Svenska B med minst betyget godkänt. Visserligen behöver inte detta betyda att läkaren i fråga har tillräckliga kunskaper i ämnet svenska men då är det upp till dennes överordnade att se till att utbildning sker eller att läkare blir av med jobbet.

Detta har nyligen hänt i Sverige. Att läkare blivit av med jobbet på grund utav språkförbistringar. Dock var dessa läkare danska och således kanske inte några som SD vill föra hatpolitik emot.

 

Även min personliga favorithackkyckling i Sverigedemokraterna Kent Ekeroth var på plats för att tala. Han raljerade en bra stund om alla bilbränder i förorterna och problematiken därikring men la tyngdpunkten på att kritisera ”sjuklövern” för att försvara mördare och våldtäktsmän. Man menade på svenska staten inte vill utvisa mördare och våldtäktsmän utan straffar dem allt för dåligt och sedan släpper ut dem på gatorna igen för att mörda och våldta.

Han belyser, även han ett stort problem. Min fråga är bara: Vad har detta med landstinget att göra?

I skrivandets stund den 17 maj 2011 kan vi även läsa i Metro det uppmärksammade fallet med Elin Krantz mördare och våldtäktsman nu yrkas på livstids fängelse och utvisning.

 

Innan Ekeroth var det dock partiledare Åkesson som talade. Det skall ges honom att han är en fantastisk talare. Han är mycket engagerad och entusiasmerande i sin retorik. Detta gör det till ett än större problem när han på ett torg i en valfinal står och ljuger.

 

I frågan vad Åkesson ansåg om en sammanslagning mellan VG-regionen och Värmland, menar han att SD generellt är emot storregioner. Inga problem så här långt. Han menar dock vidare att detta är ett Europeiskt påhitt och man från EUs sida:

”vill slå sönder nationalstaterna runt om i Europa och istället bygga något slags regionernas Europa… Ett Europa inte längre byggt på fria och självständiga stater. Och den utvecklingen den skrämmer mig. Jag menar att vi i Sverige, vi har ett land, en stat som växt fram under århundraden, över generationer. Vi har kunnat bilda vårt samhälle utifrån våra förutsättningar, vi har kunnat skapa oss ett sätt att leva utifrån våra förutsättningar. Vi har skapat en fantastisk demokrati, en fantastisk välfärdsmodell i Sverige. Och det är ingen i Bryssel som skall tala om för oss hur vi skall forma den i framtiden…”

 

Detta låter ju helt rimligt. Självklart skall ingen i Bryssel bestämma hur den svenska demokratin och välfärden skall se ut. Åkesson rev ner en hel del applåder efter denna ovanstående punshline. Vilket är oroväckande. Detta betyder att man sväljer Åkessons ord med hull och hår. Detta är i sin tur ett problem eftersom det inte finns några intuitioner från EUs sida att ”slå sönder nationalstaterna”. EUs politik handlar till 90 % (och det är jag övertygad om att Åkesson vet) om jordbruk och jordbruksstöd. Det finns heller enligt de olika fördragen i EU någon möjlighet och heller inget kapital att utöka till andra politikområden.

 

Det som enligt Åkesson ”skrämmer mig” är med andra ord ett påhittat luftspöke. Men detta är det inte så konstigt att gemene man har kunskaper om. Just därför är Åkessons retorik och lögner farliga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0