Fri tandvård upp till 25?

Var igår på valdebatt inför omvalet i VG-regionen. Den bestod till allra största del ungdomsordförandena till respektive rikstagsparti. Överlag tycker jag att det var en ganska oproffsig debatt från både panelen och publikens sida. Björn Lindgren skall dock ha en eloge för sin retoriska förmåga.

 

Förutom Jytte Gutelands minst sagt bleka insats var det främst en sak som förundrade mig när jag gick där ifrån. Detta var Rickard Nordins (C ) svar på socialdemokraternas förslag om fri tandvård upp till 25 års ålder.

Nordin hävdar att det är onödigt med fri tandvård till alla upp till 25 eftersom man bör inrikta sig på dem som behöver vården, inte på alla. Jag undrar då om han tror att alla skall vårdas bara för att alla skall ha till gång till fri tandvård? Tror han på fullaste allvara att tandläkare skall börja borra i hela tänder bara för att alla upp till 25 skall ha rätten till fri tandvård? Märkligt argument i min mening.

I sitt uttalande kläcker Nordin frasen ”Alla behöver inte fri tandvård, de flesta förstår att man skall borsta tänderna med vatten tandborste och tandkräm minst två gånger om dagen…”

Ok? Så det är dem som INTE förstår hur man borstar tänderna som skall få gå till tandläkaren? Antingen idiotförklarar han alla som någon gång lagat ett hål eller så förstår han inte att dålig munhälsa inte bara beror på dålig hygien.

 

Mauds intelligens har tydligen spridit sig ner i ungdomssektionen.


Kommentarer
Postat av: Robin

Haha! Skön kille, snacka om att han har en bestämd åsikt sedan tidigare och måste hitta på dumma argument för att stödja den! Hur går det i omvalet då?

2011-05-12 @ 17:31:23
Postat av: Andreas

mjo han är ändå ganska högt uppsatt i c vad jag förstår. Jotack det går ganska bra, v s mp hade imorse 48 % medan borgarna hade ca 42% Demokrati FTW

2011-05-13 @ 10:46:17
URL: http://ingetsmink.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0