Sjukförsäkringen

Jag vet att det blir lite tight mellan inläggen men så fort jag skrivit klart det förra kollade jag igenom nyhetsflödet om det hänt något spännande. Det jag hittade var bland annat detta:  http://www.expressen.se/nyheter/1.2426953/deras-nasta-byte-rattvisebegreppet

 

För den som inte ids läsa handlar det om Moderaternas Sverigemöte i Karlstad och närmare bestämt Sofia Arkelstens öppningstal. Bland annat så verkar det som hon har fått frågan ”Är sjukförsäkringen rättvis?”, vilket hon menar att den är. Hon hävdar dock att den inte är perfekt. Bägge dessa uttalanden får stå oklandrat (av mig) för henne. Det är upp till henne att bestämma vilka värden hon laddar ordet rättvisa med.

 

Min fråga är snarare: är sjukförsäkringen moraliskt försvarbar? Är det försvarbart att 42000 människor i ett av eller kanske världens allra främsta välfärdsländer, utförsäkras från sjukpenningen till förmån för sänkta skatter? Är det rimligt att människor som i vissa fall inte ens kan gå ska behöva stå till arbetsmarknadens förfogande eller alternativt leva som utfattig? Är det en legitimt att man i ett land präglat av en historia där vi tar hand om våra svaga nu vänder dem ryggen till förmån för någon tusenlapp extra i plånboken?

 

Enligt 48,24 % av landets befolkning är det tydligtvis det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0